Kuipers I&II


Eéngespreksmodel (methode Kuipers I)


Korte samenvatting van de interventie


Door een moeilijke zwangerschap of problematische bevalling, een vroeggeboorte, of ziekte van moeder of kind komt er geen veilige hechting niet op gang. Hulpverleners in de JGZ worden getraind om hier alert op te zijn en vroegtijdig in te grijpen middels het ééngespreksmodel (methode Kuipers I). Belangrijk uitgangspunt van de interventie is dat het kind talig is, hoe klein ook. De hulpverlener richt zich daarom direct tot de ouders én het kind. Er wordt niet óver het kind gesproken wordt, maar mét het kind, of op zijn minst in aanwezigheid van het kind. Als het kind ouder is of de problematiek te zwaar leert de hulpverlener wanneer door te verwijzen naar de GGZ voor de interventie in 5 stappen (methode Kuipers II).

Doel

Het doel van het project is de hechting tussen ouders en hun kind als aandachtsveld van jeugdartsen en -verpleegkundigen binnen de consultaties op het bureau systematisch aan de orde te stellen. Dit heeft als consequentie dat niet alleen het kind zelf onderwerp voor de zorgverlening is voor de jeugdgezondheidszorg, maar ook de relatie tussen ouders en kind.

Materiaal

Aandachtspuntenlijst 0-6 maanden, aandachtspuntenlijst > 6 maanden, format Risicofactoren, format Hechting bespreekbaar maken, format doorverwijzing. Syllabus training. Al het materiaal is gedeponeerd bij Intellectueel Eigendom.

Onderbouwing

• Belangrijke theorieën over hechting, van onderzoekers als Dolto, Bowlby, Birch, Fonagy, IJzendoorn, die handelen over het enorme belang van de eerste levensjaren van het kind voor zijn verdere cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling.

• Er wordt inzicht gegeven hoe de band tussen ouders en kind zich vanaf de conceptie ontwikkelt.

• Het signaleren van hechtingsproblemen bij ouders en kind, met andere woorden: hoe kan je kijken met 'hechtingsogen'?

• Het bespreekbaar maken van hechtingsproblemen bij de ouders en hun kind: hoe kan je een gesprek zodanig voeren dat je helpend bent bij de positieve relatieopbouw tussen ouders en kind?

Onderzoek

Nul-en eindmeting bij de deelnemers training en evaluatie na afloop. In het dossier van het kind worden gegevens bijgehouden die door TNO onderzocht zijn, vergeleken bij een JGZ waar geen interventies en training plaatsvinden.

Vijfstappen model (methode Kuipers II)


Korte samenvatting van de interventie


Door een moeilijke zwangerschap of problematische bevalling, een vroeggeboorte, of ziekte van moeder of kind komt er geen veilige hechting niet op gang. Professionals in de JGZ worden getraind om hier alert op te zijn en vroegtijdig in te grijpen middels het ééngespreksmodel (methode Kuipers I). Als het kind ouder is of de problematiek te zwaar leert de hulpverlener wanneer door te verwijzen naar de GGZ voor de interventie in 5 stappen (methode Kuipers II). Het reeds beschreven ééngespreksmodel functioneert niet wanneer het kind ouder dan drie maanden is. De ouder-kind relatie bestaat dan al langere tijd en er zijn inmiddels vaste gedragspatronen tussen ouder en kind ontstaan. Het is ook niet de aangewezen interventie als er meerdere riscofactoren voor een onveilige hechting in het gezin aanwezig zijn. Het vijfstappenmodel kan dan wel helpend zijn. Het is een interventiemethodiek binnen de Basis GGZ en deze kan worden uitgevoerd door een GZ-psycholoog /psychotherapeut die opgeleid is in het Infant Mental Health-werk.

Doel

Het doel van de interventie is de hechting tussen ouders en hun kind te helen als het ééngespreksmodel niet volstaat. De ouder-kind relatie bestaat bijvoorbeeld al langere tijd en er zijn inmiddels vaste gedragspatronen tussen ouder en kind ontstaan. Het is de aangewezen interventie als er meerdere riscofactoren voor een onveilige hechting in het gezin aanwezig zijn. Niet alleen het kind zelf onderwerp voor de zorgverlening is voor de jeugdgezondheidszorg, maar ook de relatie tussen ouders en kind.

Materiaal

Aandachtspuntenlijst 0-6 maanden, aandachtspuntenlijst > 6 maanden, format Risicofactoren, format Hechting bespreekbaar maken. Syllabus training Focus op Hechting aangevuld met materiaal om zelf de training te geven en om het 5stappenmodel toe te passen. Al het materiaal is gedeponeerd bij Intellectueel Eigendom.

Onderbouwing

• Belangrijke theorieën over hechting, van onderzoekers als Dolto, Bowlby, Birch, Fonagy, IJzendoorn, die handelen over het enorme belang van de eerste levensjaren van het kind voor zijn verdere cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling.

• Er wordt inzicht gegeven hoe de band tussen ouders en kind zich vanaf de conceptie ontwikkelt.

• Het signaleren van hechtingsproblemen bij ouders en kind, met andere woorden: hoe kan je kijken met 'hechtingsogen'?

• Het bespreekbaar maken van hechtingsproblemen bij de ouders en hun kind: hoe kan je een gesprek zodanig voeren dat je helpend bent bij de positieve relatieopbouw tussen ouders en kind?

Onderzoek

Nul-en eindmeting bij de deelnemers training en evaluatie na afloop. In het dossier van het kind worden gegevens bijgehouden die door TNO onderzocht zijn, vergeleken bij een GGZ waar geen interventies en training plaatsvinden.