tekst wordt aangepast
Workshop
Verbindende Woorden
In de Workshop Verbindende Woorden leert de deelnemer in 1 dag de juiste woorden te vinden om de band tussen moeder/vader en het kleine kind te versterken, te herstellen of te helen. Mentaliseren speelt daarbij een belangrijke rol.
De workshop wordt meestal incompany verzorgd maar daarnaast is er 1 keer per jaar een workshop waar mensen zich individueel voor kunnen inschrijven.
De eerstvolgende workshop wordt gehouden in .... op.......
Doel
Met behulp van taal - de goede woorden - kan geholpen worden om de weg naar elkaar (terug) te vinden, ver voordat er sprake is van verwijdering of hechtingsproblemen.
Voor wie
Voor iedereen die werkt met ouders en baby's of kleine kinderen maar ook voor ouders die hier in geinteresseerd zijn.
tekst wordt aangepast
Basiscurus
Focus op hechting
De training bestaat uit 2 dagen. De training wordt meestal incompany verzorgd maar daarnaast is er 1 keer per jaar een training waar mensen zich individueel voor kunnen inschrijven.
De eerstvolgende training wordt gehouden in .... op.......
De baby
is een talig wezen vanaf het begin (Eliacheff 1995). Deze taligheid maakt dat
het kleine kind van meet af aan gevoelig is voor taal en voor de energie van de
woorden die tot hem gesproken worden. Taal wordt door Dolto (1998) gezien als
een communicatief, inter-psychisch proces tussen het kind en de ander. Met de
aanname dat kinderen talig zijn vanaf hun geboorte wordt niet bedoeld dat
kinderen de inhoud van het gesproken woord begrijpen. Dolto (1998) bedoelt
ermee dat kinderen de gevoelswaarde en de 'energetische lading' die met woorden
meereizen volledig in zich opnemen, vooral wanneer de gesproken woorden
belangrijke informatie bevatten over het leven van het kind zelf. Eliacheff
beschrijft hoe het - al bij heel kleine kinderen vanaf hun geboorte -
structurerend werkt als men hen door middel van de taal kennis laat nemen van
de waarheid omtrent hun leven. Uiteraard komt direct de vraag op of het kind
wel iets kan begrijpen en of het de taal in zich op neemt. Maar Eliacheff stelt dat we ons beter kunnen afvragen hoe het
komt dat we zo lang gedacht hebben dat een kind taal niet in zich opneemt.
Mentaliseren
betekent: praten met het kind over wat er gebeurt, gaat gebeuren, of wat het
kind of jezelf, mogelijk beleeft of voelt. Hoewel de baby nog niet kan
spreken of zich kan uitdrukken met woorden, neemt het wel de essentie van de
tot hem gesproken woorden op. Gerhardt (2004) benadrukt dat juist het praten
tegen een baby de hersenen tot ontwikkeling aanzet en daarmee de drang om later
zelf te gaan spreken. Wanneer ouders praten met hun baby ontstaat een dialoog
van praten en kraaien. Met de innerlijke scanner tast de baby de woorden af en
let daarbij op de intensiteit waarmee ze uitgesproken worden. Samen met de
toonzetting en de mimiek van de ouder wordt dit als een geheel aan indrukken
verwerkt. De ouder kan een 'antwoord' verwachten in de vorm van "uh" of "ah" op een toonhoogte en met een interval dat past binnen de
talige compositie van de ouder (van Puyvelde 2014). Als ouders er een gewoonte
van maken om met het kind te praten over alles wat er gebeurt of wat ze
meemaken, ontstaat door deze communicatie diep contact. Het kleine kind gaat
verbanden leggen tussen wat er gebeurt en wat er gezegd wordt. Zo leert het
steeds beter om ingewikkelde structuren van de wereld om zich heen te begrijpen.
Een belangrijk aspect hierbij is het verwoorden van zijn gevoelens
De door Paulien Kuipers ontwikkelde interventiemethodes (methode Kuipers I & II) komen in deze training aan de orde.
Aanmelden
Kosten Training
De kosten voor een training zijn:
1 persoon: ....... euro
Organisatie:...... euro per persoon excl. reiskosten
Kosten Workshop
De kosten voor een workshop zijn:
1 persoon: ....... euro
Organisatie:...... euro per persoon excl. reiskosten
